معاون پژوهشی دانشگاه در بازدید از پردیس های استان اردبیل عنوان کرد:
سیاست و شاخص های ارزیابی پژوهش ها باید مبتنی بر ماموریت دانشگاه باشد
در حاشیه دوره آموزشی کارشناسان پژوهش و کتابداران پردیس ها و گردانندگان مجلات علمی دانشگاه که از روز گذشته در اردبیل در حال برگزاری است، دکتر طاهری نیا معاون پژوهشی دانشگاه ضمن بازدید از پردیس علامه طباطبایی و بنت الهدی صدر اردبیل و بررسی ظرفیت های فیزیکی و محتوایی موجود؛ در نشستی با استادان و اعضا هیات علمی استان دیدار کرد.
در این نشست وی ضمن سپاس از مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل و ابراز خرسندی از حضور در جمع مدرسان، با اشاره به آیه شریفی قرآن کریم"وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا" به بیان مطالبی پیرامون تاثیر باور ها و عناصر درونی بر توانمندی و موثر بودن عناصر و عملکرد بیرونی پرداخت.
وی منشا انقلابات، تحولات و تربیت را منشایی درونی دانست و گفت: حتی مفهوم واحد قرآن کریم نیز برای برخی منشا نور و برای برخی با توجه به دستمایه های درونی افزایش خسارت را در پی دارد، لذا برای تحقق تربیت بیرونی باید بر عنصر درونی تمرکز کرد و به آنها پرداخت و اگر عنصر درونی نباشد تربیت بیرونی تحقق حداکثری نخواهد یافت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حرکت رو به جلو در دانشگاه ها، گفت: دانشگاه ها در ادوار مختلف تجارت مختلفی داشتند و در این حرکت رو به جلوی نسل های دانشگاهی، حرکت به سمت ماموریت خاص بوده، لذا یکی از وجه امتیاز دانشگاه های ممتاز داشتن ماموریت روشن است؛ دانشگاه هایی که ماموریت روشن ندارند در تاریکی گام برمیدارند.
دکتر طاهری نیا خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم) از ماموریت گرا ترین دانشگاه ها در جمهوری اسلامی است. سایر دانشگاه ها ماموریت و رسالت دارند اما ماموریت آنها عام است و در کنار این ماموریت عام، ماموریت های خاصی هم برای خود تعریف میکنند. اما ماموریت در دانشگاه فرهنگیان به صراحت نهادینه و به میثاق ملی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: ماموریت مهم دانشگاه فرهنگیان نه تنها محل اختلاف نیست بلکه مستند مکتوب دارد و به نقشه راه آن در اساسنامه دانشگاه پرداخته شده است.
معاون پژوهشی دانشگاه در ادامه با اشاره به این که استادان دانشگاه باید به ماموریت این دانشگاه ایمان کامل داشته باشند به بیان اقتضائات این ماموریت پرداخت.
اولین گزاره ای که دکتر طاهری نیا در این راستا مورد توجه قرار داد؛ مبتنی بودن سیاست ها و شاخص های ارزیابی پژوهش ها در راستای ماموریت دانشگاه بود.
وی گفت: در حوزه پژوهش باید به سمت ماموریت دانشگاه حرکت کنیم؛ مثلا به جای تولید مقاله بین المللی اولویت در تولید کتاب مبتنی بر سرفصل درسی باشد چرا که تالیف کتاب درسی با توجه به ماموریت ما به مراتب مهمتراز تولید مقاله بین المللی است.
دکتر طاهری نیا با بیان اینکه در دانشگاه فرهنگیان ترویج علم همپا یا مهمتر از تولید علم است، ادامه داد: گزاره دوم ترویج علم است، در حالی که دانشگاه های دیگر عموما دغدغه تولید علم دارند و توجهی به ترویج علم نداردند ما در این دانشگاه اتفاقا دغدغه ترویج علم داریم.
معاون پژوهشی دانشگاه ادامه داد: اگر این دو گزاره درست باشه باید آیین نامه ها بر همین اساس تدوین شده و شاخص ها، امتیاز بندی ها و آیین نامه نیز در همین راستا باشد؛ این یعنی توجه به ماموریت های درونی.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفاوت و فاصله بین پژوهشگر بودن و مدیریت کردن پژوهش، گفت: استادانی در دانشگاه موفقند که هم پژوهشگرند و هم پژوهش ها را مدیریت میکنند؛ یعنی کشکولی از پژوهش بدون مدیریت فایده ای ندارد.
دکتر طاهری نیا در ادامه تصریح کرد:ملاک مدیریت نیز تطبیق با نیاز است.
وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر جایگاه مدرسان، گفت: توسعه، پیشرفت و اعتبار هر دانشگاه به اعتبار استاد و هیات علمی آن است و در دانشگاه فرهنگیان نیز بیش از توسعه فضای فیزیکی و ...هیات علمی قوی و توانمند مایه اعتبار خواهد بود.
حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و مدیر کل آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه و گفتگو پیرامون جایگاه، اهداف و برنامه های دانشگاه فرهنگیان و همچنین معرفی مزایای این دانشگاه برای داوطلبان کنکورِ علاقمند به حرفه مقدس معلمی، حضور در گلزار شهداء و ادای احترام به مقام شامخ شهدا به ویژه 6 شهد تربیت معلم در استان اردبیل، حضورر در برنامه زنده صبح سیمای اردبیل و معرفی دانشگاه فرهنگیان، از دیگر برنامه های معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در حاشیه برگزاری دوره آموزشی کارشناسان پژوهشی بود.