مدیریت امور پردیس های استان اردبیل

در دانشگاه فرهنگیان اردبیل برگزار شد:

نشست علمی، تخصصی کشوری با عنوان «فلسفه تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی» در راستای برگزاری همایش ملی تربیت انقلابی 1400

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان اردبیل، نشست علمی، تخصصی کشوری در راستای همایش ملی تربیت انقلابی 1400، چهارشنبه  3 دی ماه 1399 از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر به صورت مجازی از طریق سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان برگزار گردید.

در ابتدای نشست دکتر رضا عبدی سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان اردبیل ضمن بیان اهداف نشست، از سخنرانان و شرکت کنندگان نشست تشکر و قدردانی نموده و برگزاری چنین نشست ها و همایش هایی را در تبیین و تشخیص اهداف تعلیم تربیت اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی حائز اهمیت دانستند.

حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان اولین سخنران این نشست، تربیت را از نظر تمدنی توصیف کرده و گفت: «انسان در جامعه و رابطه او با تمدن در سه مقوله کلی قرار می­گیرد: انسان عامل تمدن(انسان سازنده تمدن)؛ انسان حاصل تمدن( تمدن ها معرف انسان ها) و انسان شاخص تمدن(انسان ها ممیز تمدن)»  ایشان در ادامه پروژه های تربیت انسان­های بزرگ و مصلح  و نسل طلایی برای امت ها را مطرح نموده و بر تربیت انسان های کامل در جامعه اسلامی به جای انسان­های ناقص و انسان النصف تأکید نموده و نمونه­های از انسان­های کامل و مصلح و انسان امت ها در مقیاس تمدنی برای پیشرفت تمدن اسلامی از جمله ابرمردها سیدجمال الدین اسد آبادی، امام خمینی (ره) ، مقام معظم رهبری،  امام موسی صدر، شهید بهشتی و شهید سلیمانی و شهید فخری زاده را در پیشبرد تمدن اسلامی در جهان یادآور شدند. ایشان به نقش زنان نیز در تمدن سازی و گسترش تمدن اسلامی اشاره و  حضرت فاطمه زهرا (س)، حضرت زینب(س) رابعه عربیه (تاج رجال) و سیده نفیسه را شخصیت های در تراز تمدن در تاریخ اسلام معرفی نمودند. وی ویژگی انسان امت یعنی انسانی در مقیاس امت و انسانی در مقیاس تمدن  را  تجمیع رابطه بین دین و دنیا ، داشتن شخصیت چند بعدی، چند رشته ای و گروهی، ایجاد ارتباط بین نظریه و عمل، مسلط به زبان های مختلف ، استفاده از تجارب گذشته برای حال و آینده مطرح نمودند.

در ادامه دکتر خالق خواه عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی دیدگاه های مختلف فلسفه تعلیم و تربیت را مطرح نمودند ایشان رویکردهای تربیتی را  برگرفته از باورهای دینی دانسته و این باورهای دینی را ایمان گرایی، عقل گرایی معتدل و عقل گرایی افراطی طبقه بندی کرده و به فلسفه اسلامی عقل گرایی معتدل را در دیدگاه های ملاصدرا، ابن سینا اشاره کردند و اساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را عقلانیت و استدلال های فلسفی و سیرو سلوک معنوی بیان نمودند.

سخنران سوم، حجه السلام و المسلمین احمد زمانی مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان اردبیل مهمترین عوامل تربیت را از دیدگاه امام خمینی (ره) و امام خامنه­ای تقویت اراده و عبادت؛ تسلط بر نفس؛ داشتن ایمان به عنوان تضمین کننده حکومت اراده؛ انسان جامع؛ محبت؛ مصلحت جمع مقدم بر فرد؛ تقویت حس حقیقت جویی؛ مراقبه؛ محاسبه؛ مشارطه؛ معاتبه، تفکر در عالم خلقت، تفکر انسان درباره ی خود و تفکر در تاریخ، محبت اولیا، ازدواج، تسلط بر سرنوشت خود و بر جامعه؛ عاقبت بینی؛ عادت به تفکر؛ اشتغال به کار مطرح نمودند.

سخنران آخر نشست دکتر شهداد  عبداللهی مدرس دانشگاه فرهنگیان اردبیل به واکاوی مفهوم تربیت با تأکید بر اسناد تحولی آموزش و پرورش پرداخته و مفاهیم کلیدی در تربیت اسلامی را حیات طیبه، نظام معیاراسلامی، هویت، محصول تربیت، فرایند تربیت، تعامل و هدایت مطرح نموده و ضمن بیان ویژگی تربیت اسلامی، هدف نهایی خلقت انسان را خداگونه شدن و خداگونه زیستن دانسته و وظیفه معلم را طبق گفته امام خمینی (ره) هدایت جامعه به سوی الله بیان نمودند.