مدیریت امور پردیس های استان اردبیل

رزومه دکتر حیدری

 

به‌نام خدا

 

نام: عبدالحسین

نام‌‌‌خانوادگی: حیدری

 

الف: سوابق تحصیلی:

  1. کاردانی آموزش زبان انگلیسی از تربیت معلّم شهید رجایی اردبیل (فارغ‌‌التحصیل 73) 

          2- کارشناسی آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز (فارغ‌‌التحصیل 13/5/77)

3- کارشناسی ارشد زبان‌‌‌شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران (فارغ‌‌التحصیل 31/1/81)

4- دکترای تخصصی زبان‌‌‌شناسی از دانشگاه پیام‌‌‌نور تهران (فارغ‌‌التحصیل 4/6/92)

 

ب- سوابق آموزشی و تدریس

  1. 25 سال سابقۀ تدریس زبان انگلیسی در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش
  2. 18 سال سابقۀ تدریس دروس زبان انگلیسی عمومی و تخصصی ( خواندن و درک مفاهیم 1 و2-  اصول و روش ترجمه- کلیات زبان شناسی – آواشناسی – واژه‌‌شناسی- نگارش پیشرفته) در سطح کارشناسی و 7 سال سابقۀ تدریس در سطح کارشناسی ارشد دانشگاه‌‌‌های محقق اردبیلی، پیام‌‌نور و دانشگاه آزاد اهر  همراه با راهنمایی و مشاوره 10 پایان‌نامه
  3. چهار سال سابقه تدریس در دانشگاه فرهنگیان

ج- سوابق پژوهشی:‌

  1. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد باعنوان واج‌شناسی خودواحد در فرایندهای همگونی (Autosegmental theory) 
  2. رسالۀ دکتری باعنوان رمزگردانی زبانی دوزبانه‌‌‌ها در کلاس درس از دیدگاه جامعه‌‌‌شناسی زبان و روان‌‌‌شناسی زبان

مقاله‌‌‌های علمی-پژوهشی:

1-قلب‌‌نحوی زبان ترکی‌‌آذری براساس مدل کاوشگر-هدف برنامۀ کمینه‌‌‌گرایی در فصلنامۀ علمی-پژوهشی جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس. 1393،  5 (1): 27-44.

2- دلایل رمزگردانی‌‌‌زبانی معلّمان ابتدائی استان اردبیل در کلاس درس در فصلنامۀ علمی-پژوهشی نوآوری‌‌‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش. 1392، 47: 110-124.

3- رمزگردانی زبانی دوزبانه‌‌‌های ترکی‌‌‌آذری-فارسی براساس مدل زبان ماتریس و نظریۀ صفر در فصلنامۀ علمی-پژوهشی زبان پژوهی دانشگاه الزهرای تهران. 1394.

4- ساخت افعال سبک رمزگردانی‌‌‌شدۀ زبان ترکی‌‌آذری براساس مدل زبان ماتریس در فصلنامۀ علمی-پژوهشی جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس. 1394، 6(1): 111-129.

5- "تحلیلی کمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرا از عملکرد پرسشواژه‌‌‌ها در زبان ترکی‌‌‌‌آذری" در فصلنامۀ علمی-پژوهشی دانشگاه تهران پژوهش‌‌‌های زبانی. 1393، 2: 41- 57.

6- تأثیر تماس زبانی بر کاربرد حروف ربط فارسی در ترکی‌‌‌‌آذربایجانی. فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهش‌های زبانی دانشگاه تهران. پاییز و زمستان 1397

7- تحلیل کاربرد تکواژهای وابسته به اسم در نوشتار دانش‌‌آموزان دوزبانۀ ترکی‌‌آذربایجانی-فارسی براساس انگارۀ چهار تکواژ.  فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه بین‌‌المللی امام خمینی قزوین. پاییز و زمستان 1397

8- بررسی تأثیر زبان فارسی بر ساخت فعل مرکب ترکی‌‌‌آذربایجانی. فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهش‌های زبانی، دانشگاه تهران. پاییز و زمستان 1398

9- تماس زبان‌‌‌های فارسی و ترکی‌‌‌آذربایجانی و تأثیر آن بر ساخت جملات مرکب ترکی‌‌‌آذربایجانی. فصلنامه علمی-پژوهشی ادبیات و زبان‌‌‌های محلّی ایران زمین، دانشگاه آزاد یاسوج. پاییز 1398

10- تحلیل پرسش‌‌‌‌های خواندن و درک‌مطلب کتاب‌‌های فارسی دوره‌‌ی دوم ابتدایی براساس طبقه‌‌بندی بَرِت (1976). پژوهش‌‌‌تامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، دانشگاه بین‌‌المللی امام خمینی. پاییز و زمستان 1398

11- طبقه‌‌‌بندی تکواژهای تصریفی زبان فارسی بر اساس مدل چهارتکواژ. فصلنامه علمی-پژوهشی: علوم ادبی، دانشگاه قم. بهار و تابستان 1398

12- بررسی نقش‌نماهای کلامی فارسی در مکالمات گویشوران یک‌‌‌زبانۀ ترکی آذربایجانی و دوزبانۀ ترکی-فارسی. مطالعات زبان‌‌ها و گویش‌‌های غرب ایران، دانشگاه رازی کرمانشاه. پاییز 1398

13- بررسی تسلط دانش‌‌‌‌آموزان دوزبانۀ ‌‌‌آذربایجانی-فارسی بر تکواژهای وابستۀ هم‌‌‌نام فارسی درچارچوب انگارۀ چهارتکواژ. فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهش‌های زبانی، دانشگاه تهران. بهار 1400

14- بررسی تغییرات در ساخت‌‌‌های سببی ‌‌‌‌‌ترکی‌‌‌‌‌آذربایجانی بر اثر تماس با زبان فارسی. فصلنامه علمی-پژوهشی زبان‌‌‌شناسی اجتماعی دانشگاه پیام نور. بهار 140

15- تحلیل خطاهای دانش‌آموزان دوزبانۀ ترکی‌‌آذری-فارسی در کاربرد فعل فارسی بر اساس انگارۀ چهار تکواژ. فصلنامه علمی-پژوهشی جستارهای زبانی. دانشگاه تربیت مدرس بهار 1400

 

 طرح‌‌‌های پژوهشی:

  1. طرح پژوهشی برای دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل  با عنوان قلب‌‌نحوی زبان ترکی براساس برنامۀ کمینه‌‌‌گرایی.
  2. طرح پژوهشی برای دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل  با عنوان افعال سبک رمزگردانی‌‌‌شدۀ براساس مدل زبان ماتریس.
  3. طرح پژوهشی برای دانشگاه فرهنگیان اردبیل با عنوان تحلیل پرسش‌‌‌‌های خواندن و درک‌مطلب کتاب‌‌های فارسی دوره‌‌ی دوم ابتدایی براساس طبقه‌‌بندی بَرِت
  4. طرح پژوهشی برای دانشگاه فرهنگیان اردبیل با عنوان تحلیل محتوای کتاب‌‌‌های نگارش فارسی دوره‌‌‌ی دوم ابتدایی براساس پیوستار نوشتن

سایر مقالات: (همایش‌‌‌ها)

  1. تصحیح خطاهای دانش‌‌آموزان در نوشتن به زبان دوم (زبان فارسی) از دیدگاه معلمان. سومین همایش بین‌‌‌المللی آموزش زبان فارسی (دانشگاه تربیت مدرس تهران. بهمن 1397.
  2. اولین همایش منطقه‌‌ای توسعه پایدار روستایی 15و 16مهرماه 1393
  3. بررسی خطاهای نوشتاری دانش آموزان دوزبانه آذربایجانی –فارسی. همایش ملی نگارش و ویرایش. دانشگاه محقق اردبیلی. 6 بهمن 1399

همکاریهای علمی و اجرایی:

  1. داور مجلۀ علمی-پژوهشی پژوهش‌‌‌‌های زبانی دانشگاه تهران و زبان‌‌شناسی اجتماعی دانشگاه پیام نور
  2. عضو شورای پژوهشی دانشگاه فرهنگیان اردبیل
  3. عضو کمیسیون ثابت آثار تالیفات آموزش و پرورش در سال‌‌‌های 87-86 و 88 -87
  4. داور جشنوارۀ تدریس برتر درس زبان انگلیسی در مقطع متوسطۀ دوم در سال‌‌های 88 و 93
  5. داور رشتۀ امور اداری مرحلۀ استانی هشتمین دورۀ مسابقات علمی-کاربردی شاخه کار و دانش در سالتحصیلی 87-86
  6.  
  7.  زمینه‌‌‌های اصلی علائق تحقیقاتی:
  8. زبان آموزی- دوزبانگی و ابعاد مختلف آن در حوزه‌‌‌های روانشناسی زبان و جامعه‌‌شناسی‌‌‌زبان