مدیریت امور پردیس های استان اردبیل

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید:

برگزاری کارگاه توانمندسازی آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی

دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل از برگزاری کارگاه توانمندسازی آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل، هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید و در راستای اجرای برنامه «فرصت مهر»، کارگاه تخصصی توانمندسازی آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی با حضور کوروش آسمند، رئیس گروه دبیرخانه هیأت ممیزه دانشگاه فرهنگیان، محمد عظیمی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل، و جمعی از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه در سالن همایش پردیس علامه طباطبایی برگزار شد.

 

این کارگاه با هدف آشنایی بیشتر اعضای هیأت علمی با ضوابط، فرآیندها و معیارهای ارتقا برگزار گردید و با استقبال گسترده اساتید مواجه شد

 

در ابتدای برنامه، عظیمی ضمن خوش‌آمدگویی به اساتید و تبریک آغاز سال تحصیلی، بر ضرورت توانمندسازی اعضای هیأت علمی در مسیر ارتقا تأکید کرد و گفت: ارتقای اعضای هیأت علمی نه‌تنها به رشد فردی اساتید منجر می‌شود، بلکه نقش مهمی در ارتقای جایگاه علمی دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی دارد. آشنایی دقیق با آیین‌نامه ارتقا، گامی اساسی در این مسیر است.

 

در بخش اصلی این کارگاه، آسمند، رئیس گروه دبیرخانه هیأت ممیزه دانشگاه فرهنگیان، با ارائه سخنانی جامع و تخصصی، به تبیین ابعاد مختلف آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی پرداخت. ایشان با اشاره به نقش کلیدی این آیین‌نامه در مسیر حرفه‌ای اساتید گفت: آیین‌نامه ارتقا صرفاً یک سند اداری نیست، بلکه نقشه راهی است برای تعالی علمی، آموزشی و فرهنگی اعضای هیأت علمی. شناخت دقیق بندهای این آیین‌نامه به اساتید کمک می‌کند تا فعالیت‌های خود را هدفمندتر برنامه‌ریزی کرده و در مسیر رشد و ارتقا با آگاهی بیشتری گام بردارند.

 

آسمند در ادامه، به تشریح ساختار امتیازدهی در حوزه‌های مختلف پرداخت و با ارائه مثال‌هایی از پرونده‌های موفق ارتقا، نکات مهمی را درباره نحوه مستندسازی فعالیت‌ها، انتخاب شاخص‌های مناسب، و اجتناب از خطاهای رایج در تدوین پرونده‌ها مطرح کرد.

 

ایشان همچنین بر اهمیت فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی اعضای هیأت علمی تأکید کرد و افزود: در سال‌های اخیر، توجه به نقش فرهنگی اساتید در دانشگاه‌ها افزایش یافته است. فعالیت‌هایی نظیر مشارکت در برنامه‌های دانشجویی، تولید محتوای فرهنگی، و ایفای نقش در نهادهای دانشگاهی می‌توانند سهم قابل‌توجهی در امتیازات ارتقا داشته باشند. همچنین، فعالیت‌های پژوهشی از جمله انتشار مقالات علمی در نشریات معتبر، اجرای طرح‌های تحقیقاتی و مشارکت در پروژه‌های علمی بین‌المللی، از ارکان اصلی ارتقای اعضای هیأت علمی محسوب می‌شوند و نقش تعیین‌کننده‌ای در ارزیابی علمی و تخصصی آنان ایفا می‌کنند.

 

رئیس گروه دبیرخانه هیأت ممیزه دانشگاه فرهنگیان در بخش پایانی سخنان خود به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ داد و با نگاهی آینده‌نگرانه، پیشنهادهایی برای اصلاح و به‌روزرسانی آیین‌نامه ارتقا در راستای ارتقای کیفیت علمی دانشگاه ارائه کرد.