نشست هم اندیشی با اساتید حق التدریس دانشگاه فرهنگیان اردبیل برگزار شد
دانشگاه فرهنگیان اردبیل از برگزاری نشست هم اندیشی اساتید حق التدریس با هدف ارتقاء کیفیت آموزشی و انسجام حرفه ای خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل، نشست هماندیشی با حضور محمد عظیمی سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان، عبداله حسنی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، کمال نصرنی معاون امور آموزشی، فرهنگی و پژوهشی، جمعی از مسئولین دانشگاه و اساتید حقالتدریس در تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۴ برگزار گردید.
در ابتدای این نشست عظیمی با تأکید بر رسالت خطیر دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی، بر لزوم ارتقاء مستمر کیفیت آموزش، پژوهش و فرهنگ دانشگاهی تأکید کرد. ایشان با اشاره به ساختار جدید دانشگاه و جایگاه راهبردی آن در نظام آموزش عالی کشور، تحقق اهداف کلان دانشگاه را در گرو همافزایی، مسئولیتپذیری و تعهد حرفهای اساتید دانست.
سرپرست دانشگاه در ادامه، ضمن اشارهای کوتاه به برخی چالشهای اساسی از جمله ضعف در پیوند آموزش و پژوهش، محدودیتهای زیرساختی و نیاز به بازنگری در شیوههای تدریس، نقش اساتید حقالتدریس را در عبور از این موانع بسیار کلیدی توصیف کرد.
عظیمی با بیان این نکات، نقش اساتید حقالتدریس را در پیشبرد مأموریتهای دانشگاه بسیار کلیدی توصیف کرد و ابراز امیدواری نمود که با تداوم همکاری و همدلی میان ارکان آموزشی، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر ظرفیتهای علمی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان باشیم.
کمال نصرتی معاون آموزشی دانشگاه، با ارائه گزارشی جامع، مجموعهای از انتظارات آموزشی را در راستای ارتقاء کیفیت تدریس، پژوهش و تعامل فرهنگی در محیط دانشگاهی مطرح کرد.
وی با تأکید بر نقش کلیدی اساتید حقالتدریس در تحقق اهداف تربیتی دانشگاه، بر ضرورت رعایت اصول حرفهای در فرآیند آموزش تأکید نمود. از جمله موارد مهمی که ایشان بر آنها تأکید داشت، پرهیز از اعطای نمره کامل بدون ارزیابی دقیق، حفظ نظم در زمانبندی کلاسها و هماهنگی با واحد آموزش، آموزش آداب دانشگاهی به دانشجویان ورودی جدید، و برگزاری منظم حضور و غیاب در کلاسها بود.
نصرتی همچنین به اهمیت نظارت بر کلاسهای کارورزی، رعایت نظم در ورود و خروج دانشجویان، و تعیین ضوابط مشخص برای غیبتهای موجه اشاره کرد. الزام به تهیه منابع در هفته نخست ترم، حضور بهموقع دانشجویان پیش از ورود استاد، ارزشیابی دقیق و منصفانه، و مشارکت فعال استاد در فرآیند تدریس نیز از دیگر محورهای مورد تأکید معاون آموزشی بود.
وی با اشاره به ضرورت تدریس مطابق با سرفصلهای مصوب دانشگاه فرهنگیان، بر پرهیز از درخواست مقاله در دروسی که ماهیت پژوهشی ندارند، و عدم الزام به خرید کتابهایی که فاقد اعتبار علمی و انتشاراتی هستند، تأکید کرد. همچنین استفاده از روشهای نوین آموزشی نظیر آموزش تعاملی، بازیوارسازی و بهرهگیری از فناوریهای آموزشی، ایجاد فضای باز برای گفتوگو در کلاس، برگزاری جلسات بازخورد ماهانه، توجه به سلامت روان دانشجویان، و تعیین زمان مشخص برای پاسخگویی به پرسشهای خارج از کلاس از جمله مواردی بود که در این نشست مطرح شد.
حجت الاسلام و المسلمین عبداله حسنی بر نقش راهبردی دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان متعهد و انقلابی تأکید نمود. ایشان با اشاره به جایگاه فرهنگی و تربیتی دانشگاه، خواستار توجه ویژه اساتید به ابعاد اخلاقی، معنوی و هویتی آموزش شد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگا، همچنین بر ضرورت تقویت ارتباط استاد با دانشجو در چارچوب اخلاق حرفهای، ترویج فرهنگ پرسشگری و تعمیق باورهای دینی در فضای آموزشی دانشگاه تأکید نمود و نقش اساتید را در انتقال ارزشهای انقلاب اسلامی به نسل آینده بسیار مهم و اثرگذار دانست.
در ادامه نشست هماندیشی اساتید حقالتدریس دانشگاه فرهنگیان اردبیل، حسین یوسفی رئیس اداره حراست دانشگاه نیز با حضور در جمع اساتید، بر اهمیت رعایت آییننامهها و مقررات آموزشی و انضباطی تأکید کرد. ایشان با اشاره به نقش مؤثر اساتید در حفظ فضای سالم و حرفهای دانشگاه، رعایت اصول اخلاقی، انضباطی و تعهد سازمانی را از ارکان اصلی موفقیت در فرآیند تربیت معلم دانست.
رئیس اداره حراست همچنین ضمن حمایت از انتظارات آموزشی مطرحشده توسط معاونت آموزشی، بر ضرورت نظارت دقیق بر اجرای این موارد و همکاری مستمر اساتید در حفظ نظم و شأن دانشگاه فرهنگیان تأکید نمود.