پیام دکتر احمد نورمند سرپرست مدیریّت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل به مدیران مدارس میزبان
هوالمهیمنُ
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ و الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یفعَلُ ما یَشاءُ.
با توجّه به اینکه برنامه هایمختلف چشم انداز آینه های فرهنگ و تربیت در قرن حاضر با عنایت به برخوردها و جنگ های سخت افزاری و نرم افزاری دارای اهمیّت هستند. روش ها و کنش های مدیریّتی نوینی در اداره ی کشور و به ویژه آموزش و پرورش باید به کار گرفته شود و براساس این درنظام آموزشی کشورمان شاخص های مثبت و منفی فراوانی به چشم می خورد امّا از شاخص های مثبت رتبه ی 74 در کیفیّت آموزش، رتبه ی 4 در پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی ، رتبهی 82 در مقطع متوسّطه و 47 در محتوای آموزش ، کارنامه ی موجود ماست و به کارگیری خلاّقیّت و اندیشه های جدید در نظام آموزشی مان امری بس ضروری است.
ابزار آموزشی ما تغییر کرده اند امّا با روش های سنّتی هم چنان آموزش مان را ادامه می دهیم و ایجاد ارتباط آموزش نوین و سنّتی از طریق دانشگاه فرهنگیان باید صورت بگیرد. که از سال 91 چنین تدبیری اتّخاذ شده و نظام آموزش و پرورش ما وارد فضای فنّآوری جدیدی گردیده است .
برگزاری همایش ها یی در این زمینه خود مؤیّد این است که تغییری در نظام آموزش و پرورش ما به وجود آمده است به اینکه مدیران ما با ورود دانش آموختگان متخصّص چگونه ارتباط برقرار کنند و راه ارتقاء کیفیّت آنان چیست؟ مدیران مدارس چگونه میزبان این عزیران باشند و آنها را راهنمایی کنند و در عین حال آنها نیز از تجربیّات نوین آنان در کلاس ها بهره مند شوند.
حسّ کارآمدی معلّمان جدید و چگونگی تشخیص تأثیرگذاری آنها، اهمیّت زیادی دارد. که باعث دل گرمی و به خوداتکایی و قوّت قلب و کارافزایی مفید آنان می گردد. روبه رو شدن با این معلّمان تازه کار موضوع جدّی و مهمّی است که با ورود آنها به کلاس ها در مهرماه می تواند تضمین کننده ی 30 سال کار آنان باشند.
این معلّمان نیازمند ملاقات با مدیران و دستاندرکارانی هستند که رفتار و گفتار و پندارشان الگوی آنهاست. جوانی، تجربه ی کم و نوین ، صلاحیت علمی و تدریس ، انرژی داشتن و آشنایی با فنّآوری و روشهای نوین تدریس از ویژگی های نوآموخته ی این معلّمان است. لذا ایجاد بستر مناسب با کیفیّت بالا و در نظر گرفتن مقوله های روانشناسی و تربیتی برای این معلّمان امری ضروری است تا با فداکاری و ایثار و آراسته شدن به فضایل معلّمی پشتگرمی پیدا کنند معمولاً مدیران مدارس کسانی هستند که به دلیل برخورد با کوچکسالان انسان هایی منعطف و مهربان به نظر می رسند و چه بهتر این روحیه با معلّمان نو ورود دانشگاه فرهنگیان هم حفظ شود. امّا بر این معلّمان است که با مطالعه و آگاهی بایسته به کلاس ها ورود پیدا کنند و تحت رهبری مدیران رهبر، پایگاه دانشگاه را نیز دو چندان در اجتماع اثبات نمایند به اینکه چرا مقام معظّم رهبری (دام ظله العالی ) می فرمایند دانشگاه فرهنگیان مهم است .
نکته ی آخر اینکه دانش آموختگان دانشگاه با دو ویژگی « دانش آموختگی در دانشگاه » و به روز شدن و نیز طّی فرآیند آموزشی برنامه ریزی شده مطابق با جامعه اسلامی ، مصلح اجتماعی و هدایت گران نسل آینده به شمار می روند به همین منظور مدیران محترم می توانند از تجربه ی خود بدان ها تزریق کرده، با آموزش های نوین نسل ها را مدیریّت کنند. امیدواریم با لحاظ اهمیّت موضوع ما دست اندرکاران تعلیم و تربیت را در دانشگاه فرهنگیان یاری و مساعدت نمایید.
با سپاس و آرزوی برکامی شما مدیران میزبان استان
احمد نورمند
سرپرست مدیریّت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل